Ο ΣΥΡΙΖΑ «είναι» το Σύνταγμα του 1975;

του Δημήτρη Δημούλη

 

«Είμαστε κάθε λέξη από το Σύνταγμα αυτής της χώρας. Σε αυτό το Συνταγμα ορκιστήκαμε, αυτό το Σύνταγμα θα υπηρετήσουμε (…) δικαιώνοντας τα οράματα, τις αξίες, τους αγώνες, τις θυσίες του ελληνικού λαού». Αυτό είπε ο Πρωθυπουργός στη Βουλή στις 8-2-2015. Και «σχεδόν» δάκρυσε, όπως έγραψε σύσσωμος ο Τύπος.

Δεν έχω ψυχαναλυτικές αρμοδιότητες για να σχολιάσω αυτή τη δήλωση ταυτότητας. Αλλά φαντάζομαι ότι οι ειδικοί θα έβγαζαν σημαντικά συμεράσματα τόσο από την εν λόγω αναφορά όσο και από τον εν γένει ευτελισμό τον ορισμών ταυτότητας (τον Ιανουάριο «είμαστε Charlie», τον Φεβρουάριο «Σύνταγμα»).

Εδώ θα σχολιάσουμε, με πιο πεζό τρόπο, τη διαβεβαίωση ότι «εμείς» είμαστε κάθε λέξη του Συντάγματος του 1975 και ότι το Σύνταγμα αυτό εκφράζει τις «αξίες» του λαού. Προφανώς το «εμείς» αναφέρεται σε όλους τους οπαδούς και ψηφοφόρους του Σύριζα, άρα και στον υπογράφοντα που αισθάνεται την ανάγκη να εξηγήσει γιατί ένας αριστερός δεν μπορεί να «είναι» Σύνταγμα.

Προσοχή. Ο Πρωθυπουργός δεν είπε ότι ο Σύριζα «είναι» το πνεύμα, οι αρχές, οι αξίες του Συντάγματος. Τέτοιες αφηρημενες δηλώσεις προσφέρονται για ρητορικές ασκήσεις χαμηλού κόστους, ακριβώς διότι δεν δεσμεύουν. Μπορεί να συμφωνώ με μια ρύθμιση και να διαφωνώ με πολλές άλλες, θεωρώντας την πρώτη ως αυθεντική έκφραση του συνταγματικού πνεύματος. Αλλά είναι εύλογο να θεωρούμε ότι ο Σύριζα αποδέχεται και μάλιστα «υπηρετεί» κάθε λέξη του Συντάγματος του 1975;

Ένας αστός πολιτικός (καριέρα στην ΕΔΗΚ και στο ΠΑΣΟΚ) και συνταγματολόγος με ήπια προοδευτικές αντιλήψεις, ο Δημήτρης Τσάτσος (1932-2010), επιφορτίστηκε το 1975 με τη γενική εισήγηση της μειοψηφίας για το σχέδιο Συντάγματος που επεξεργάσθηκε, υπερασπίσθηκε και ψήφισε η Νέα Δημοκρατία και το οποίο ισχύει ως σήμερα με περιορισμένης σημασίας αναθεωρήσεις.

untitled

Όποιος διαβάσει το προ 40 ετών γραμμένο κείμενο του Τσάτσου θα βρει πολλούς λόγους για τους οποίους ούτε τότε ούτε τώρα πρέπει να ταυτιζόμαστε με αυτό το Σύνταγμα.[1] Πρόκειται για ένα τυπικό κείμενο οργάνωσης της καπιταλιστικής εξουσίας με ήπιο πολιτικό φιλελευθερισμό και γεμάτο αντιδραστικές ρυθμίσεις.[2]

Για τους πιο βιαστικούς θα διατυπώσω τέσσερα ρητορικά ερωτήματα.

«Είμαστε» το άρθρο 3,1; «Eπικρατoύσα θρησκεία στην Eλλάδα είναι η θρησκεία της Aνατoλικής Oρθόδoξης Eκκλησίας τoυ Xριστoύ. H Oρθόδoξη Eκκλησία της Eλλάδας, πoυ γνωρίζει κεφαλή της τoν Kύριo ημών Iησoύ Xριστό, υπάρχει αναπόσπαστα ενωμένη δoγματικά με τη Mεγάλη Eκκλησία της Kωνσταντινoύπoλης και με κάθε άλλη oμόδoξη Eκκλησία τoυ Xριστoύ· τηρεί απαρασάλευτα, όπως εκείνες, τoυς ιερoύς απoστoλικoύς και συνoδικoύς κανόνες και τις ιερές παραδόσεις». Κύριο ημών Ιησού Χριστό;

«Είμαστε» το άρθρο 4,6; «Kάθε Έλληνας πoυ μπoρεί να φέρει όπλα είναι υπoχρεωμένoς να συντελεί στην άμυνα της Πατρίδας, σύμφωνα με τoυς oρισμoύς των νόμων». Ανδροκρατία και βία.

«Είμαστε» το άρθρο 14, 3; «Kατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η κατάσχεση (ενν. εντύπων) με παραγγελία τoυ εισαγγελέα, μετά την κυκλoφoρία: α) για πρoσβoλή της χριστιανικής και κάθε άλλης γνωστής θρησκείας (…), δ) για άσεμνα δημoσιεύματα πoυ πρoσβάλλoυν oλoφάνερα τη δημόσια αιδώ, στις περιπτώσεις πoυ oρίζει o νόμoς». Στην πυρά ο Μαρκήσιος ντε Σαντ και ο Άγιος Παστίτσιος!

Είμαστε το άρθρο 18,8; «Δεν επιτρέπεται να απαλλoτριωθεί η αγρoτική ιδιoκτησία των Σταυρoπηγιακών Iερών Moνών της Aγίας Aναστασίας της Φαρμακoλύτριας στη Xαλκιδική, των Bλατάδων στη Θεσσαλoνίκη και τoυ Eυαγγελιστή Iωάννη τoυ Θεoλόγoυ στην Πάτμo, με εξαίρεση τα μετόχια». Ανθολογική διάταξη.

Όποιος συνεχίσει την ανάγνωση του Συντάγματος θα συναντήσει πληθώρα αντιδραστικών διατάξεων, που αναφέρονται στην ορθοδοξία, στο έθνος και στην ηθική, που αποκλείουν από την πολιτική ζωή τους αλλαδαπούς κατοίκους της Ελλάδας, που προβλέπουν αμείλικτη ποινική καταστολή, που δημιουργούν ένα σύστημα αντιπροσωπευτικής διακυβέρνησης («δημοκρατίας»), με πλήρη αποκλεισμό του λαού από τη λήψη και τον έλεγχο των αποφάσεων επαγγελματιών πολιτικών.

Εν συνόψει. Αν είμαστε κάθε λέξη από το Σύνταγμα της Ελλάδας, «είμαστε» επίσης ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και ο Κωνσταντινος Τσάτσος που το δημιούργησαν. Εδώ η αμετροέπεια γίνεται συντηρητισμός.

[1] Δημήτρης Τσάτσος, Γενική εισήγηση μειοψηφίας επί του κυβερνητικού σχεδίου Συντάγματος, περιοδικό Το Σύνταγμα, τ. 1, 1975, 209 επ.

[2] Βλ. ορισμένες σκέψεις σε http://rnbnet.gr/details.php?id=2678.

5 comments
  1. pan manuscript said:

    Τώρα είναι πλέον αργά…
    Πιθανότατα ανακοίνωσε με αλληγορικό τρόπο ότι οποιαδήποτε κριτική στη κυβέρνηση εκλαμβάνεται ως αμφισβήτηση (υπονόμευση;) του συντάγματος – ή αλλιώς: εμείς είμαστε «συνταγματόφρονες», ενώ τα δικά σας φρονήματα είναι λειψά. Γι αυτό και οι συναισθηματισμοί και οι συγκινήσεις.
    Αξιοπρόσεκτο είναι ότι ο πρωθυπουργός φαίνεται να υιοθετεί την άποψη ότι το σύνταγμα υπάρχει πρωτίστως όχι για να εγγυάται τα πολιτικά και ατομικά δικαιώματα του καθενός (δηλαδή της μειοψηφίας) αλλά για να κατοχυρώνει το πεδίο δράσης του κράτους και της κυβέρνησης (της εκάστοτε δηλαδή πλειοψηφίας). Αυτή η αντίληψη είναι κατεξοχήν συντηρητική, πολύ δε περισσότερο χαρακτηρίζει διαχρονικά τα λόγια και τις πράξεις της ελληνικής δεξιάς. Συντηρητική ανάγνωση / ερμηνεία ενός υπερσυντηρητικού κώδικα…
    Ας φανταστούμε την πολύ πιθανή (σχεδόν βέβαιη) περίπτωση να αποτελείται η κορυφή της πολιτικής ηγεσίας του κράτους μας από δεξιούς ή «συντηρητικούς» αριστερούς: πρόεδρος δημοκρατίας (ν.δ.), πρωθυπουργός (τσίπρας), πρόεδρος βουλής (κων/πούλου), αρχηγός αξιωματικής αντιπολίτευσης (ν.δ) ως κορυφαίοι πολιτειακοί παράγοντες. Ίσως είναι καλύτερα που δεν μίλησε για αναθεώρηση γιατί τα πράγματα μπορεί να γίνουν ακόμη χειρότερα απ’ ό,τι είναι τώρα.

  2. vzout-vzout said:

    Ξέφυγε ένα «ς» στην προτελευταία παράγραφο, «τους αλλοδαπούς».

  3. pan manuscript said:

    Και «ο» ν.δ της πέμπτης παραγράφου μπορεί να γίνει θηλυκή.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: