σεξισμός,Ανάλυση λόγου,Πολιτική

Η θλιβερή δήλωση του Σιμαρδάνη είναι η καλύτερη απόδειξη ότι χρειάζονται τα gay pride

του Άκη Γαβριηλίδη

Σε διάφορα ΜΚΔ είδα να διακινείται από χθες –μέρα του Athens Pride- ένα κείμενο που αποδιδόταν σε κάποιον Χρήστο Σιμαρδάνη. Όπως διαπίστωσα εκ των υστέρων, επρόκειτο για ανάρτηση που είχε κάνει ο –μέχρι τώρα άγνωστος σε μένα- ηθοποιός πριν από λίγα χρόνια, όσο ζούσε ακόμη, και η οποία είχε γνωρίσει και τότε μεγάλη δημοσιότητα (π.χ. το Ποντίκι την αναπαρήγαγε χαρακτηρίζοντάς την «απίστευτη» –προφανώς με την θετική έννοια του όρου, αλλά χωρίς κανένα περαιτέρω σχόλιο που να εξηγεί τι ακριβώς βρίσκει ο συντάκτης απίστευτο).

Η ανάρτηση έλεγε τα εξής:

Την ημέρα του Gay Pride μου ζήτησαν από ραδιοφωνικό σταθμό να μιλήσω, αλλά τους είπα ότι δεν συμφωνώ. Δεν είμαι περήφανος που είμαι ομοφυλόφιλος. Κανείς δεν μπορεί να είναι περήφανος για το τι κάνει στο κρεβάτι του. Είναι σαν να λες «είμαι περήφανος που έχω αυτιά». Δεν μπορείς να είσαι περήφανος επειδή είσαι θηλαστικό …

κ.λπ. κ.λπ.

Η δήλωση αυτή, καθώς και τα ενθουσιώδη σχόλια που την συνοδεύουν, είναι η καλύτερη απόδειξη ότι χρειάζονται τα gay pride.

Το να οριοθετείς την ομοφυλοφιλία σε κάτι που «κάνει κανείς στο κρεβάτι του» είναι απόδειξη εσωτερικευμένης ομοφοβίας.

Μα αυτό είναι ακριβώς το πρόβλημα! Ότι ο ετεροφυλοφιλικός έρωτας εκδηλώνεται παντού: σε κινηματογραφικές ταινίες, σε τραγούδια, σε διαφημίσεις, σε αναγνωστικά του δημοτικού, ενώ ο ομοφυλοφιλικός πρέπει να ντρέπεται και να περιορίζεται στο «κρεβάτι» («να μην προκαλεί» που έλεγε και ο Μητσιάς).

Μου ηχεί θλιβερό να βγαίνει κάποιος να λέει «εγώ είμαι γκέι αλλά δεν είμαι περήφανος γι’ αυτό» και από πάνω να τον χειροκροτάνε.

Πέραν τούτου, και με δεδομένο ότι ο άνθρωπος αυτός είχε αυτή την άποψη, βρίσκω πραγματικά κακόηθες να βγαίνει και να διατυμπανίζει ότι «δεν συμφωνεί». Τηρουμένων των αναλογιών, η στάση αυτή είναι για τη διαδήλωση υπερηφάνειας ό,τι είναι σε μια απεργία η απεργοσπασία.

Για τα gay pride, όπως και για οποιαδήποτε μορφή αγώνα, μπορεί ο καθένας να έχει την άποψή του. Μπορεί και να πιστεύει ότι η μορφή αυτή είναι προβληματική, άχρηστη, μάταιη, οτιδήποτε. Εν τοιαύτη όμως περιπτώσει, καλό είναι απλώς να απέχει, ή να κάνει την όποια κριτική του κατά τρόπο έστω εμμέσως προωθητικό. Ακόμα δε καλύτερο είναι να προσπαθεί να στήσει μια δικιά του, καλύτερη μορφή αγώνα, αντί να κακολογεί την μόνη υπαρκτή.

Εν προκειμένω, εάν ο άνθρωπος αυτός δεν ήθελε να κάνει δηλώσεις επειδή δεν συμμερίζεται έναν συγκεκριμένο τρόπο δράσης για Χ, Ψ λόγους, θα μπορούσε απλώς να μην κάνει καμία δήλωση και να λήξει εκεί το θέμα. Επίσης, θα μπορούσε να είχε μιλήσει στον ραδιοσταθμό και να έλεγε όσα έγραψε. Αυτός όμως όχι μόνο απέφυγε να δηλώσει συμπαράσταση, αλλά μετά βγήκε και περηφανεύτηκε ότι δεν είναι περήφανος –η ξεδιαντροπιά της «σεμνότητας»- υπονομεύοντας έτσι την προσπάθεια κάποιων ανθρώπων που διεκδικούν τα δικαιώματά τους με όποιον τρόπο βρήκαν αυτές πρόσφορο ή εφικτό.

Από τη δεκαετία του 60, το κίνημα των ίσων δικαιωμάτων στις ΗΠΑ, και αλλού, αρθρώθηκε γύρω και από το σύνθημα της black pride. Άραγε ο Σιμαρδάνης, ή/ και όσοι συμφωνούν μαζί του και τον χειροκροτούν, βρίσκουν άχρηστο το κίνημα αυτό; Αν «δεν μπορείς να είσαι περήφανος επειδή είσαι θηλαστικό», δεν μπορείς να είσαι περήφανος ούτε επειδή το δέρμα σου έτυχε να έχει αυτό το χρώμα και όχι κάποιο άλλο.

Το πλέον υποκριτικό όλων, δε, είναι ότι τη δήλωση αυτή την επικροτούν άνθρωποι που οι περισσότεροι, αν τους ρωτούσαμε, θα έλεγαν ότι είναι υπερήφανοι για το όχι λιγότερο τυχαίο γεγονός ότι είναι Έλληνες.

23

Κλασσικό

4 σκέψεις σχετικά με το “Η θλιβερή δήλωση του Σιμαρδάνη είναι η καλύτερη απόδειξη ότι χρειάζονται τα gay pride

  1. Ο/Η Χόρχε λέει:

    Όσο τυχαίο γεγονός είναι η εθνικότητα άλλο τόσο είναι και η σεξουαλικότητα. Επομένως φάσκεις και αντιφάσκεις. Η δήλωση του μακαρίτη του Σιμαρδάνη ήταν ολόσωστη, τα pride είναι καραγκιοζιλίκια. Ανεξάρτητα το αν εργαλειοποιείται από συντηρητικούς και ομοφοβικούς κύκλους

  2. Ο/Η Α.Γ. λέει:

    «Eπομένως»;
    Πώς επομένως;
    «Όσο τυχαίο γεγονός είναι η εθνικότητα άλλο τόσο είναι και η σεξουαλικότητα» …
    Και πώς αυτό συνεπάγεται κάποια αντίφαση;
    Aντίφαση ανάμεσα σε τι και σε τι;

  3. Ο/Η τυχαιος κουριερ λέει:

    η αντίφαση συνίσταται στο ότι ενώ κάποιος τυχαία είναι Έλληνας και επομένως δικαίως τον κράζουμε όταν είναι περήφανος γι’ αυτό, μιας και δεν κατόρθωσε και κάτι, απλώς έτυχε να δηλωθεί Έλληνας, κάποια που τυχαία είναι λεσβία, την υπερασπιζόμαστε όταν είναι περήφανη γι’αυτό. όμως η τεράστια διαφορά είναι ότι καμία Ελληνίδα δεν υφίσταται διακρίσεις, ειδικά όταν ζει στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τους ομοφυλόφιλους που υφίστανται διακρίσεις σχεδόν παντού και πάντα, εκτός αν αγωνιστούν για να μη συμβαίνει αυτό, μεταξύ άλλων δηλώνοντας και περηφάνια για την ομοφυλοφιλία τους.
    όμως, έχω μια άλλη ένσταση: αν δεχτούμε ότι η ομοφυλοφιλία ειναι τυχαίο γεγονός, δεν αναπαράγουμε έτσι το αφήγημα της ετεροκανονικοτητας, πως τα κανονικά φύλα είναι 2, αλλά υπάρχουν κι εξαιρέσεις που όμως πρέπει να τις συμποναμε και να τις ανεχόμαστε μιας και δεν ευθύνονται που γεννήθηκαν διαφορετικοί;
    ίσως η θέση ότι η ομοφυλοφιλία είναι επιλογή και δε χρήζει απολογίας, λύνει κάποια προβλήματα.
    κλείνοντας να πω όμως, ότι η σημαία του ΠΑΣΟΚ με τα χρώματα του pride μάλλον το μειώνει -το pride-, όπως και τα δωρεάν data που πρόσφερε η vodafon με αφορμή το pride.

    • Ο/Η Α.Γ. λέει:

      Αυτό ακριβώς λέω κι εγώ. Οπότε λοιπόν δεν υπάρχει αντίφαση.
      Τώρα, για το «τυχαίο».
      Ο ισχυρισμός ότι «η ομοφυλοφιλία ειναι τυχαίο γεγονός» δεν είναι δικός μου. Του Σιμαρδάνη είναι.
      Εγώ δεν θεωρώ ότι μας οδηγεί πουθενά να αναρωτιόμαστε αν είναι τυχαίο ή όχι. Άλλωστε, αν το καλοσκεφτούμε, το επίθετο «τυχαίο» δεν σημαίνει τίποτε ιδιαίτερο, παρά ένα γεγονός του οποίου οι αιτίες μάς είναι άγνωστες ή αδιάφορες σε μια συγκεκριμένη φάση.
      Όλοι οι άνθρωποι που είναι ομοφυλόφιλοι, δεν έγιναν για τον ίδιο λόγο. Ακόμη και αν υποθέσουμε ότι καταφέρνουμε να εξακριβώσουμε ποιοι ήταν οι λόγοι κάθε φορά, αυτό δεν αλλάζει κάτι. Όπως άλλωσε δεν αλλάζει κάτι αν μάθουμε γιατί κάποιοι/-ες έγιναν ετεροφυλόφιλες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.