Τι είναι αυτές οι μαλακίες που γράφεις, κ. Μπαμπινιώτη;

του Άκη Γαβριηλίδη

 

Βεβαίως, ένας γλωσσολόγος που εκπορνεύει την επιστήμη του (ή μάλλον, τους τίτλους του) δεν έχει σχέση με «Γράμματα», λέξεις και λεξικά. Ή, ακόμα χειρότερα: αυτήν που έχει, είναι πρόθυμος να την θυσιάσει για να κερδίσει λίγη δόξα και χειροκρότημα από το μαύρο μέτωπο του δεξιού λαϊκισμού και του κοινωνικού ρατσισμού της «αριστείας».

Γι’ αυτό και ο κ. Μπαμπινιώτης, μετά από τις λαθροχειρίες που επιχείρησε γύρω από το θέμα της «ανύπαρκτης» μακεδονικής γλώσσας και των δικών του παλινωδιών στο θέμα αυτό, σκέφτηκε να μπει κι αυτός στο χορό των αυτοδιορισμένων «αρίστων» οι οποίοι κουνάνε το δάχτυλο στους άλλους για άγνοια της γλώσσας, (ου μην αλλά και για αδιαφορία απέναντι σε «καίρια στοιχεία τής ύπαρξης και τής ταυτότητάς μας»), για να αποδειχθεί τελικά ότι άγνοια έχουν αυτοί.

Ο Μπαμπινιώτης λοιπόν αποφασίζει να κάνει τη χάρη στο κοινό του και να εγκύψει στο ερώτημα που του απηύθυναν «Σοβαροί, εγγράμματοι δημοσιογράφοι, επιστήμονες, εκπαιδευτικοί, ακροατές», εν μέσω καγχασμών («Και χα, χα, χα ….» –sic): Τι είναι αυτό το «απεύθυνση» κ. Μπαμπινιώτη; Υπάρχει τέτοια λέξη;

Ο εθνικός μας (τους) γλωσσολόγος δεν μπορεί βέβαια να παραστήσει ότι δεν υπάρχει. Ασφαλώς γνωρίζει ότι υπάρχει. Από την άλλη όμως, δεν θέλει να χάσει αυτή τη χρυσή ευκαιρία να βγάλει τη μνησικακία του απέναντι στην «στο λεξιλόγιο τής  αριστερής διανόησης με την τάση της προς νεολογισμούς και καινολεξίες (που ενίοτε καταλήγουν σε κενολεξίες)» και να στηλιτεύσει την αμάθεια του αγράμματου πρωθυπουργού. Μέσα από διάφορα ήξεις-αφήξεις, λοιπόν, παραδέχεται ότι τέτοια λέξη όντως υπάρχει, και μάλιστα ότι «εμφανίζεται σε αναζητήσεις στο Google  με κάποιες χιλιάδες». Και τι μ’ αυτό, όμως; Αποφαίνεται ότι οι εμφανίσεις αυτές «δεν δεσμεύουν τον λεξικογράφο, όταν δεν εκτιμά τη χρήση του ως ευρεία και όταν μάλιστα (όπως αποδείχθηκε στην πράξη) τόσοι έγκυροι ομιλητές τής γλώσσας αντιδρούν αυθόρμητα με αρνητικό τρόπο, εκπλήσσονται και σατιρίζουν ακόμη μια τέτοια  χρήση».

Εμείς οι έγκυροι, απαντά λοιπόν ο αδέσμευτος λεξικογράφος, αρνούμαστε να δώσουμε διαβατήριο στους άκυρους, τους χυδαίους, τους αμαθείς, (και επιπλέον αριστερούς), ώστε να μολύνουν την ανώτερη γλώσσα μας.

Δεν έχω πρόθεση να αμφισβητήσω ότι π.χ. ο κ. Πρετεντέρης και οι λοιποί αυθόρμητα σατιρίζοντες συνομιλητές τού κ. Μπαμπινιώτη είναι έγκυροι ομιλητές της ελληνικής γλώσσας. Αντιστοίχως όμως αναμένω απ’ αυτόν να δεχτεί ότι τουλάχιστον εξίσου έγκυροι ομιλητές –και γραφείς- της ελληνικής γλώσσας είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση και οι υπηρεσίες της, μεταξύ άλλων οι μεταφραστικές. Αν μη τι άλλο, η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αρμόδια να εκδίδει αποφάσεις και άλλες πράξεις που δεσμεύουν νομικά το ελληνικό κράτος και τους πολίτες του –μια αρμοδιότητα που οι «άριστοι» δεν διαθέτουν προς το παρόν, τουλάχιστον τυπικά. Στα κείμενα λοιπόν της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η λέξη απεύθυνση απαντά ήδη πλειστάκις, όπως αποδεικνύεται από τον παρακάτω ενδεικτικό πίνακα, και μάλιστα καλύπτει ένα αρκετά ευρύ φάσμα νοήματος, εφόσον αποδίδει περισσότερες από μία ξένες λέξεις.

Untitled

Μπορεί βέβαια αυτή η χρήση να εντάσσεται στην προσπάθεια των Ευρωπαίων να ευνοήσουν τον Τσίπρα που ξεπούλησε τη Μακεδονία, ποιος ξέρει.

 

Πάντως η λέξη απεύθυνση είναι πολύ πιο υπαρκτή και εν χρήσει απ’ ό,τι π.χ. η λέξη απευθυσμένον (έντερο), την οποία δύο φορές αναφέρει ο Μπαμπινιώτης  με εμφανή σκανδαλιστική διάθεση, προφανώς πιστεύοντας ότι κάνει κάποιο τρομερό καλαμπούρι και γελοιοποιεί τον αντίπαλό του. Σε μένα τουλάχιστον, η πρώτη λέξη είναι πολύ περισσότερο οικεία από τη δεύτερη, που μου είναι ουσιαστικά άγνωστη· όταν ακούω –ή διαβάζω- «απεύθυνση», σκέφτομαι απλώς «απεύθυνση», και όχι τα έντερα. Σημειώνω δε ότι είμαι γεννημένος το 64, οπότε, αν και νεότερος ηλικιακά του Μπαμπινιώτη, είμαι πάντως ήδη πρεσβύτερος σε σχέση με την πλειονότητα των χρηστών της ελληνικής, για τους οποίους η αντίστοιχη εξοικείωση με την καθεμιά από αυτές τις λέξεις θα είναι ακόμα πιο άνιση υπέρ της πρώτης.

 

Θα συνιστούσα λοιπόν στον κ. Μπαμπινιώτη, αφενός να έχει περισσότερο ανοιχτά τα αυτιά του στις τρέχουσες χρήσεις της γλώσσας και να είναι λιγότερο συντηρητικός ως λεξικογράφος· αφετέρου, δε, να μην βιάζεται να χλευάσει τέτοιες χρήσεις, διότι σε τέτοιες περιπτώσεις ο χλευασμός μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ.

13 comments
  1. Ιάκωβος said:

    Στο λεξικό Liddell-Scott-Jones η «απεύθυνσις» μεταφράζεται ως adjustment, setting. Αναφέρεται η ετυμολογία της και στο αντίστοιχο λήμμα του Βικιλεξικού η οποία έχει παραδείγματα της σύγχρονης χρήσης της λέξης από δύο εφημερίδες.
    Ενδιαφέρον επίσης είναι και το σχετικό άρθρο του κ. Σαραντάκου (https://sarantakos.wordpress.com/2019/02/28/apefthinsi/) το οποίο καταλήγει ως εξής: «Και το περίεργο είναι πως εκείνοι που διαμαρτύρονται για κακόζηλους νεολογισμούς όταν διαβάζουν πότε τη δημοφιλία, πότε το διακύβευμα, πότε τη γυναικοκτονία και πότε την απεύθυνση, συχνά είναι οι ίδιοι που θρηνούν για τη λεξιπενία που μαστίζει την εποχή μας και ιδίως τη νεολαία. Δεν είναι κάπως αντιφατικό αυτό;»

  2. Φωτεινή. Μουτσουλα said:

    Απαράδεκτο να χαρακτηρίζετε την ΑΡΙΣΤΕΙΑ «κοινωνικό ρατσισμό»

    • Α.Γ. said:

      Να διαβάζετε καλύτερα.
      Δεν χαρακτήρισα την αριστεία «κοινωνικό ρατσισμό».
      Χαρακτήρισα την «αριστεία» κοινωνικό ρατσισμό.

    • Κώστας Δήμου said:

      Άσε μας ρε Γαβριηλίδη που έχεις κολλήσει σαραντακίτιδα με ολίγο Γιάννη Χάρη. Κανείς δεν σας δίνει σημασία. Θα μας πεις εσύ τώρα για γλώσσα. Πάνε δες αν κουνιούνται οι βάρκες και τα λέμε (στους μπαξεδες).

      • Α.Γ. said:

        Εγώ πάντως ξέρω κάποιον που μου δίνει σημασία.
        Λέγεται Κώστας Δήμου.

  3. Κώστας Δήμου said:

    Βρε καραγκιοζάκι, ποιος νομίζει ότι θα σε πάρει σοβαρά μ αυτον τον τίτλο -τόσο χαζός είσαι ή τον παριστάνεις; Επίσης, ποιος σοβαρός άνθρωπος θα ασχοληθεί με μικροπολιτικές σαχλαμάρες ανακατεύοντας τη γλώσσα; θα ψοφήσετε και δεν θα σας θυμάται κανείς, βρε άχρηστε. Ο Μπαμπινιώτης, με τα όσα κακά του, έχει έργο ο άνθρωπος από πίσω του. Ασχολήσου με κάτι δημιουργικό, σαλτιμπαγκε, αντί να γλείφεις αριστερά αρχίδια με όχημα τη γλώσσα. Καντο με το σύστοιχο όργανο του σώματός σου αυτό.

    • Α.Γ. said:

      Δεν ξέρω ποιος «θα» ασχοληθεί. Ξέρω ότι ήδη ως τώρα:
      α) Έχεις ασχοληθεί εσύ, και μάλιστα με ιδιαίτερο πάθος, διαψεύδοντας έτσι πανηγυρικά τον εαυτό σου. Ανήρτησες ήδη δύο σχόλια μέσα σε 7 ώρες, και όλα δείχνουν ότι δεν θα σταματήσεις στα δύο και ότι θα συνεχίσεις να αυτοδιαψεύδεσαι εμπράκτως.
      Και να ‘λεγες τουλάχιστο τίποτε ουσιαστικό; Μόνο μπινελίκια και χυδαίες προσωπικές επιθέσεις.
      Ο ισχυρισμός ότι «ο Μπαμπινιώτης έχει έργο» και άρα απαγορεύεται να τον κρίνουμε, είναι γελοίος.
      Όποιος έχει έργο, κρίνεται. Το αντίθετο θα ήταν παράλογο: εκείνος που δεν έχει κανένα έργο, φυσικά δεν μπορεί να κριθεί.
      β) Έχουν ασχοληθεί -αυτή τη στιγμή που γράφω, δύο μέρες μετά την ανάρτηση- 2.782 άτομα, που έχουν διαβάσει την ανάρτηση, και άλλα 310 που την έχουν κοινοποιήσει.
      Επίσης, αρκετές χιλιάδες χρήστες έχουν επισκεφθεί τα δύο προηγούμενα σημειώματα που ασκούσαν κριτική στον Μπαμπινιώτη.
      Αλλά και τι σημασία έχει αυτό; Άλλες αναρτήσεις τις έχουν δει περισσότεροι, άλλες λιγότεροι. Και λοιπόν; Εγώ γράφω αυτά που κατεβάζει η κούτρα μου, και όποιος θέλει τα διαβάζει. Εσύ τι ζόρι τραβάς;

      • Κώστας Δήμου said:

        Και ποιος σου είπε ότι αυτοί που σε διάβασαν και κοινοποίησαν το, ας το πούμε, άρθρο είναι σοβαροι; Εγώ ασχολήθηκα για να σε χλευάσω (μόνο αυτό αξίζετε το γνωστό συνάφι των ιντερνερικων οιονεί γλωσσολόγων) , διότι από γλώσσα και γλωσσολογία δεν ξέρεις την τύφλα σου και έχει το θράσος να λες στον Μπαμπινιώτη ότι γράφει μαλακίες. Και το πρόβλημα είναι ότι δεν σε νοιάζει να μάθεις γλώσσα αλλά τα κίνητρα σου είναι αμιγώς μικροπολιτικά -εξ ου κι ο χλευασμός. Και θα ακούσεις κι άλλα.

  4. Α.Γ. said:

    Εάν «κανείς σοβαρός δεν ασχολείται μαζί μου», αυτό συνεπάγεται:
    α) Ότι εσύ είσαι γελοίος.
    β) Ότι αν ακούσω «και άλλα», (δηλαδή τι «και άλλα»; άλλα από ποια; μήπως έχω ακούσει και τίποτε μέχρι τώρα, πέρα από κοκορομαχίες επιπέδου νηπιαγωγείου;), αυτά δεν θα είναι σοβαρά.
    Αναμένουμε το επόμενο αυτογκόλ.

    • Κώστας Δήμου said:

      Άσε επιτέλους τις ταυτολογίες, διότι γίνεσαι ακόμα πιο γελοίος. Εγω σου είπα γιατί ασχολήθηκα: για να σε χ λ ε υ ά σ ω. Όπως χλευάζω τους έτερους γελοίους Σαραντάκο, Χάρη και λοιπά κομματόσκυλα, που όχι μόνο κάνουν πολιτική μέσω της γλώσσας (άρα της παιδείας), αλλά «κομματικοκοποιούν» και την ίδια τη γλώσσα. Όλο ανακαλύπτουν υποτυπώδη πράγματα για να εκθέσουν τον Μπαμπινιώτη. Από παλιά ξεκίνησε η βιόλα αυτή, όταν ακόμα τα κίνητρά τους δεν ήταν αμιγώς κομματικά όπως τώρα. Ο μεν Χάρης την είδε μετενσάρκωση του Χρηστίδη, ο δε Σαραντάκος μετενσάρκωση του Κριαρά. Με ποιο βάρος; το έχουν αυτό το βάρος; Ρητορική η ερώτηση…
      Εσύ είσαι σχετικά νέο φρούτο καθώς φαίνεται με την ίδια μηδαμινή γλωσσολογική κατάρτιση καθώς φαίνεται.

      Ακόμα, λοιπόν, να καταλάβεις (γιατί μέχρι εκεί φτάνει το μυαλό σου) ότι δεν ενδιαφέρομαι για το περιεχόμενο του άρθρου του Μπαμπινιώτη περί απεύθυνσης, του οποίου η επιχειρηματολογία του είναι σαθρή (γεράματα κι αυτός…).

      Τουλάχιστον, όμως, ο Μπαμπινιώτης σε όλη την πορεία του έχει αποδείξει έμπρακτα τη μη ενασχόληση του με μικροπολιτικές μαλακίες – για να χρησιμοποιήσω μια φράση σου που βρίσκεται στον…αντίποδα από το δικό μου αγοραίο ύφος -, κι αν το έπραξε τη δεδομένη στιγμή δικαιολογείται, διότι δέχτηκε άδικο πόλεμο από τον Κοτζιά και τα άλλα αποτυχημένα κουμάσια εκεί μέσα.

      • Α.Γ. said:

        Δικαίως λοιπόν ήμουν σίγουρος ότι το επόμενο αυτογκόλ περίμενε στη γωνία και ότι όσο το πας θα αυτοδιαψεύδεσαι όλο και περισσότερο.
        Πελάαατη μου!!!
        Τελικά δηλαδή, μετά από όλα αυτά τα βρισίδια, μας αποκαλύπτεις ότι … συμφωνείς με το περιεχόμενο της ανάρτησης!
        Τότε γιατί μας τρολλάρεις τόση ώρα;
        Το πρόβλημά σου είναι … με ποιο «βάρος» τα γράφω;
        Δηλαδή από τα πόσα κιλά και πάνω δικαιούται κανείς να εκφράζει τη γνώμη του; Ιδίως άμα είναι και σωστή όπως παραδέχεσαι;
        Ο Μπαμπινιώτης
        α) ασφαλώς λέει (και κάνει -στα λεξικά του) μαλακίες, και εδώ και στα άλλα δύο κείμενά του που αποτελούν το θέμα των προηγούμενων αναρτήσεών μου. Και σε αρκετές άλλες περιπτώσεις.
        β) ασφαλώς ασκεί πολιτική. Όλη αυτή η εθνικιστική του φλυαρία για την «ύπαρξη» και την «ταυτότητά σας» τι είναι; Γλωσσολογία; Όχι βέβαια.
        Το αν δέχθηκε πόλεμο από τον Κοτζιά ή από τον οποιονδήποτε, δίκαιο ή άδικο, προφανώς δεν ενδιαφέρει, ούτε δικαιολογεί τις μαλακίες που λέει.

      • Κώστας Δήμου said:

        Εσύ είσαι τέρμα χαζός τελικά. Πήγαινε τράβα κάνα μπυρόνι να στανιάρεις, διότι μόνο για τέτοια είσαι, αντε και για καμιά οπαδική θύρα. Μέχρι εκεί είσαι.
        Διάβασες τώρα εσύ τον παπαροσαραντάκο και τον νεκροθάφτη Χάρη (δεν έχει αφήσει θάνατο για θάνατο το τελευταίο εξάμηνο, ακόμα κι εκεί αριστερός είναι ο παρανοϊκός χα, χα χα! ) που μιλάνε για βαλλάντια και αγωρια και νομίζεις ότι έμαθες γλωσσολογία.

        Δεν μου λες, βλακαμά, το λεξικό Τριανταφυλλίδη το έχεις στο προσκεφάλι σου και το προσκυνάς ωσάν αλάνθαστο; Φάτε ένα χαϊβάνι ρε που νομίζει ότι τον παίρνουμε και στα σοβαρά.
        Λες κι ο Μπαμπινιώτης εξαντλείται στις μαλακιούκες αυτές που μηρυκάζετε. Που ο άνθρωπος υπήρξε μέγας δάσκαλος και πρωτοπόρος της γλωσσολογίας στην Ελλάδα σε πολλά ζητήματα που δεν τα ‘χεις ακούσει καν.

        Θα κρίνεις εσύ ο κεφτές, ειδικά μ’ αυτόν τον στόμφο, τον Μπαμπινιώτη για οτιδήποτε γλωσσολογικό, ακόμα και γι’ αυτά που είναι άξια επίκρισης;
        Άντε τράβα κάνε κάνα μπάνιο, βρε φαντασιόπληκτε «πανεπιστήμονα» της πουτσας.

  5. Α.Γ. said:

    Τσίμπα ακόμα ένα, σημερινής εσοδείας, ώστε να βγάλεις ακόμα περισσότερους αφρούς απ’ το στόμα και να αποδείξεις ακόμα μια φορά το ταλέντο σου στην έκφραση μίσους και στη λεκτική κακοποίηση -και την αδυναμία σου να αρθρώσεις έστω κάτι που να μοιάζει έστω απόμακρα σαν επιχείρημα.
    «Ο Μπαμπινιώτης συνεχίζει να προκαλεί –και να ανοηταίνει»
    https://wp.me/p1eY1R-1vQ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: