Aς βγάλουμε απ’ το νου μας τον ρατσιστή τραμπούκο Μανώλη Γλέζο

του Άκη Γαβριηλίδη

 

Το 1963, ο Μανόλης Γλέζος είχε μεταβεί στη Μόσχα για να τιμηθεί με το βραβείο Λένιν. Σύμφωνα με τηλεγραφήματα ειδησεογραφικών πρακτορείων, εκεί έκανε δηλώσεις υπέρ των «δικαιωμάτων της μακεδονικής μειονότητας». Όλες τις επόμενες μέρες, ο δεξιός, αλλά και ο κεντρώος τύπος στην Ελλάδα, είχε λυσσάξει και ζητούσαν την κεφαλή του επί πίνακι. Τελικά ο ενδιαφερόμενος έκανε μία γενικόλογη διάψευση ότι «δεν αποδόθηκαν καλά όσα είπε» και απέφυγε τη δίωξη για εσχάτη προδοσία.

Είναι πραγματικά θλιβερό να βλέπεις κάποιον που αρνήθηκε να υπογράψει δήλωση μετανοίας όταν του ζητήθηκε πριν από μισό και πλέον αιώνα, τότε που τα πράγματα ήταν πολύ πιο δύσκολα και τα λόγια πιο βαριά, να την υπογράφει εμπράκτως και ετεροχρονισμένα τώρα που κανείς πλέον δεν του τη ζητάει, και μάλιστα να τη ζητά αυτός από άλλους, πλειοδοτώντας.

makedonia

Ο Μανόλης Γλέζος, όπως και ο Μίκης Θεοδωράκης, αξίζει το σεβασμό μας. Μέρος του σεβασμού, όπως τον εννοώ εγώ, είναι να τους αντιμετωπίζεις ως πολιτικά όντα που έχουν επίγνωση όσων λένε, και όχι ως ξεμωραμένους που έχουν το ακαταλόγιστο.

Αυτά που λέει λοιπόν ο Γλέζος στο σχετικό άρθρο του στην Καθημερινή είναι ξεκάθαρα ρατσιστικά και αποικιοκρατικά, και μάλιστα είναι διατυπωμένα σε ένα ιταμό κουτσαβάκικο ύφος: «Βγάλτε λοιπόν από τον νου σας τη λέξη Μακεδονία με οποιαδήποτε μορφή και βάλτε αυτό που σας προσδιορίζει» … οι προστακτικές αυτές, που θυμίζουν παραγγέλματα διοικητή προς φαντάρους, μπορεί να ηχούν γελοίες (αφού δεν συνοδεύονται από κανένα «γιατί αλλιώς …», άρα είναι άσφαιρες), αλλά δεν είναι γι’ αυτό λιγότερο απεχθείς. Επιπλέον, αν μη τι άλλο με τις τωρινές δηλώσεις δίνει δίκιο στους κατηγόρους του της δεκαετίας του 60, οι οποίοι τον κατήγγελλαν ότι «ακολούθησε τις υποδείξεις της Σοβιετικής Ένωσης». Διότι σήμερα που δεν υπάρχει η Σοβιετική Ένωση και η καθοδήγησή της, αλλά ούτε και η απειλή ποινικής δίωξης στην Ελλάδα, και άρα τίποτα δεν τον εμποδίζει να πει χωρίς φόβο και πάθος την πραγματική του γνώμη, ευθυγραμμίζεται απερίφραστα με μία από τις πιο σκληρές λογικές ιεραρχίας μεταξύ των λαών και των πολιτισμών. Διότι ακόμα και στις χειρότερες παραδόσεις των ευρωπαϊκών υπερπόντιων αυτοκρατοριών, δεν νομίζω να μπορεί να βρεθεί περίπτωση όπου οι αποικιοκράτες να έχουν πει σε κάποιον πληθυσμό «έχετε το δικαίωμα να αυτοπροσδιοριστείτε, αλλά μόνο όπως κρίνουμε και όπως σας επιτρέψουμε εμείς».

Πριν από είκοσι ή και δέκα χρόνια, ίσως να είχα ακόμα την υπομονή και την περιέργεια να κάτσω να αναλύσω πού μπορεί να οφείλεται αυτή η κατάντια των τελευταίων εκπροσώπων της ελληνικής αριστεράς από τη γενιά του 40· να αναρωτιέμαι αν ο εθνικισμός και η ανοησία τους υπήρχε εξαρχής στην ιδεολογική αποσκευή τους, και πού ακριβώς, ή αν είναι μεταγενέστερη προσθήκη, αν οφείλεται σε ταύτιση με τον βασανιστή στο πλαίσιο κάποιου είδους «συνδρόμου της Στοκχόλμης», στον υπερβάλλοντα ζήλο του νεοφώτιστου … Αλλά τώρα πλέον ειλικρινά νομίζω ότι δεν έχει ιδιαίτερη χρησιμότητα η διερώτηση αυτή. Αυτό που προέχει είναι να ξεκαθαρίσουμε τους λογαριασμούς μας απέναντι σε κάθε τέτοια ερωτοτροπία με λογικές διασυνοριακής επιθετικότητας, είτε προέρχονται από γέρους, είτε προέρχονται από νέους ή από μεσήλικες: σε κανέναν κερατά δεν πέφτει λόγος να πάει σε δύο εκατομμύρια ανθρώπους και να αρχίσει να τους κοιτάει στα δόντια, να τους μετράει τα κρανία, τη γλώσσα, τα ήθη και τις παραδόσεις ή δεν ξέρω κι εγώ ποιο άλλο στοιχείο τους για να αποφασίσει μετά αν θα τους αναγνωρίσει ως αυτόνομα υποκείμενα με την ικανότητα να σκέφτονται για τον εαυτό τους ή όχι.

Αρκετά εκτέθηκε και γελοιοποιήθηκε η Ελλάδα ως τώρα με τέτοια καμώματα δεξιών και αριστερών, με ή χωρίς εισαγωγικά. Φτάνει πλέον. Φτάνει.

4 comments
  1. Γιάννης Πειρατής said:

    Δυστυχώς μας έπεισε ότι ήταν «ήρωας» ενώ πρόκειται για ΨΕΥΤΗ ολκής: Απλά και μόνο αν σκεφτεί κανείς πως:
    Η στρατιωτική σημαία συνήθως υποστέλλεται κατά τη διάρκεια της νύχτας ιδίως σε κατεχόμενη χώρα και μάλιστα εν καιρώ πολέμου

    Στη διήγηση αναφέρεται ότι η σημαία κυμμάτιζε αλλά οι δύο άνδρες ισχυρίζονται ότι είχε τέτοια ησυχία που κρατούσαν την ανάσα τους για να μη γίνουν αντιληπτοί. Δεδομένου των διαστάσεων της σημαίας, ο κυμματισμός θα ήταν εφικτός μόνο αν υπήρχαν ισχυροί άνεμοι και όχι ησυχία.

    Η σύγχρονη τεχνολογία έχει αποδείξει πως την υποτιθέμενη ημερομηνία του γεγονότος (Τη νύχτα της 30ης προς 31η Μαΐου 1941) υπήρχε νέα Σελήνη – δηλαδή πλήρες σκότος και όχι αναρρίχηση στον βράχο υπό το φως της σελήνης.

    Οι Γερμανοί υποτίθεται πως συνέλλεξαν αποτυπώματα από τον ιστό και οι δύο άνδρες συνελλήφθησαν επανειλημμένα από τις κατοχικές δυνάμεις. Δεν έγινε καμία ταυτοποίηση των στοιχείων;

    Το περιστατικό γνωστοποιήθηκε μετά την αποχώρηση των Γερμανών. Γιατί το ΚΚΕ δεν το χρησιμοποίησε νωρίτερα προκειμένου να κινητοποιήσει τον κόσμο ώστε να συνταχθεί με το ΕΑΜ και γιατί δεν χρησιμοποιήθηκε στα Δεκεμβριανά;

    Οι δύο άνδρες δεν μιλούσαν επί χρόνια ενώ επι χρόνια υπήρχε αντίφαση στα λεγόμενά τους ως προς το περιστατικό καθώς ο καθένας υποστήριζε ότι ήταν αυτός που κατέβασε τη σημαία. Στο τέλος επικράτησε η εκδοχή του Μανόλη Γλέζου κι ο Σάντας υποστήριζε πως «δεν έχει σημασία ποιος απ’ τους δυο κατέβασε τη σημαία». Στην πρώτη τους συνέντευξη πάντως, υποστήριξαν και οι δύο, ότι η σημαία έπεσε μόνη της από το τράνταγμα του ιστού.

    • Α.Γ. said:

      Το θέμα που θέτετε είναι τελείως άσχετο με την ανάρτηση.
      Ομολογώ ότι δεν έχω ασχοληθεί με το θέμα. Γνωρίζω ότι η άκρα δεξιά εδώ και καιρό προσπαθεί λυσσαλέα να αμφισβητήσει την αλήθεια της αφήγησης.
      Εξ όσων γνωρίζω πάντως δεν αμφισβητείται ότι η σημαία κατέβηκε. Υπάρχουν και δημοσιεύματα των εφημερίδων την επομένη. Αν δεν την κατέβασαν ο Γλέζος και ο Σάντας, τότε ποιος;
      Όποια και αν είναι η απάντηση σε αυτό το ερώτημα, πάντως, δεν επηρεάζει τη συζήτηση για τις τωρινές θέσεις του Γλέζου περί Μακεδονίας.

      • Γιάννης Πειρατής said:

        Ευχαριστώ για την απάντηση σας.
        Οι εφημερίδες της εποχής έπαιξαν τον ρόλο τους στην ηρωοποίηση των δήθεν τολμηρών νεαρών. Μην ξεχνάτε πως ήταν ανάγκη να δημιουργηθεί κλίμα αισιοδοξίας στον καταπιεζόμενο λαό με ένα ηρωικό γεγονός που λογικό είναι να διαδόθηκε μέσω των εφημερίδων της εποχής (πώς αλλιώς θα το μάθαινε ο κόσμος??).

        Το ότι οι ακροδεξιοί προσπαθούν να μειώσουν την αριστερά προβάλλοντας τα στοιχεία που αναδεικνύουν το ψεύδος δεν αναιρεί γεγονός ότι έγινε άγρια εκμετάλλευση ενός μύθου τις συνέπειες του οποίου φρόντισαν οι εμπλεκόμενοι να εξοφλήσουν επ’ ωφέλειά τους. Υπενθυμίζω πως ισχύει το «ότι είναι αληθές είναι και εθνικόν» και όχι το αντίστροφο!

        Και πάλι σας ευχαριστώ για την απάντηση.

        Υ.Γ. Έχετε δίκιο πως η παρέμβαση μου δεν έχει συνάφεια με την ανάρτηση σας. Όμως καταδεικνύει το ποιόν του ανθρώπου για το οποίο χρειάστηκε να προβείτε στην ανάρτηση σας.

  2. Α.Γ. said:

    Όταν έγραψα για «εφημερίδες», εννοούσα τις εφημερίδες της εποχής εκείνης, οι οποίες ήταν φιλικά προσκείμενες στις γερμανικές αρχές κατοχής ή ελεγχόμενες απ’ αυτές.
    Υπάρχουν λοιπόν δημοσιεύματα στις εφημερίδες αυτές, την επομένη του κατεβάσματος της σημαίας, που αναφέρουν το γεγονός και το καταδικάζουν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

w

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: